Hverdagen i barnehagen

Her får du et lite innblikk i hverdagen i barnehagen vår

Ut på tur - aldri sur!

Barna har ukentlig to faste turdager som skal inneholde formidling av landskap, flora og fauna og dyreliv rundt Semsvannet, samt kunnskap om hvordan ta vare på miljøet og naturen. Turene skal bevirke en naturlig opplæring i å ta i bruk og mestre årstidene i friluft, og dermed skape en nærhet til, forståelse for, og glede ved naturen rundt oss.

Utebasen på Tangen

Den idylliske husmannsplassen ved Semsvannet

Tangen er en gammel husmannsplass fra ca.1830. Dette er utebasen vår hvor vi tilbringer mye tid. Her har vi epletrær, trollskogen, båten, bålplassen og ikke minst grønnsakshagen. På Tangen har vi det fredlig og fint midt i den idylliske naturen ved Semsvannet - Tangen må nesten oppleves!

Grønnsakshage og hjemmelaget mat

Vi er opptatt av å tilberede og servere sunn, hjemmelaget mat. Barna er stort sett ute og har et høyt aktivitetsnivå, da er det desto viktigere at de spiser godt. For oss er det samtidig viktig at barna forstår hvor maten kommer fra. De deltar derfor i dyrking, sanking og tilberedelse av maten vi spiser.

På Tangen dyrker vi poteter, bønner, sukkererter, blomkål, fennikel, squash, urter, blomster og mer til. Vi baker våre egne rundstykker og hver fredag har vi varm mat som varierer etter årstid og hvilket månedstema vi har. Vi bruker grønnsaker fra hagen etter sesong, gjerne supper men fisk er også bra. Vi bruker ikke så mye kjøtt for det er så mye annet godt.

Erfaringen vår er at god hjemmelaget mat hvor barna er delaktige gir god appetitt, mette mager og fornøyde energiske barn!

Tematid

Hverdagsaktiviteter er tilknyttet satsningsområder og månedstema. Dagen inneholder også tid til fri lek, inne og ute, for å gi barna rom til kulturskaping for å bidra til at alle barn får oppleve gleder og mestring i sosialt fellesskap. Organisering av hverdagsaktiviteter og frilek forandres i løpet av barnehageåret avhengig av blant annet årstid.

Maxibarna

En fast dag i uken har førskolebarna Maxigruppe. Vi veksler mellom praktiske og teoretiske aktiviteter. Læring gjennom lek er grunnleggende i alle aktivitetene vi foretar oss. Det viktigste er at Maxigruppen oppleves som gøy, slik at barna føler lyst til å lære. Vel så viktig som skoleforberedende oppgaver er det å trygge barna i grunnleggende ferdigheter i dagliglivet viktig, slik at de mestrer utfordringene skolehverdagen har å by på. Gjennom lek og moro oppøver vi kunnskap om oss selv, selvstendighet i daglige rutiner, sosial samhandling, finmotorikk og grovmotorikk. Vi fokuserer også på skoleforberedende aktiviteter som språklig bevissthet, matematisk bevissthet og kjennskap til skoledagen generelt. Hver siste fredag i måneden har vi filosofi for barn i Maxigruppen. Her undrer vi oss sammen, og ser på livets små og store spørsmål. 

Mål:

  • Gi barna trygghet i daglige utfordringer slik at de mestrer selvstendighet ved skolestart.
  • Gi barna positive opplevelser og kjennskap til skolen og hva den står for.
  • Gi barna opplevelse av mestring ved skolestart.
  • Bidra til å gi barna lærelyst.

Noen av stedene vi besøker rundt Semsvannet

Bryggerhuset

Det ca. 150 år gamle Bryggerhuset ligger idyllisk til ved siden av Tveiter Gård. Her benytter barnehagen den gamle steinovnen til baking, gjerne i kombinasjon med andre aktiviteter både inne og ute.

Drivhuset

I drivhuset lærer vi om vekster, blomster og bier og barna er selv med på å så frøene som senere skal høstes i form av grønnsaker i grønnsakhagen på Tangen. Om vinteren kan det være fint å samles rundt vedovnen for lunsj hvis de befinner seg i området og det blir for kaldt ute.

Lavvoen

Lavvoen er godt brukt av barnehagen, særlig på vinterhalvåret. Her har vi hyggelige samlingsstunder og måltider når forholdene utenfor blir for tøffe.

Gapahuken på Flåbekk

Gapahuken på Flåbekk ligger ca. 10 minutter fra Tveiter Gård mot Rustan. I skogen rundt gapahuken er det spennende klatresteiner for barn og det er fint å lete etter både sopp og bær her på høsten.

Hundene

Rugby

Rugby

Rugby er en Akita som begynte i barnehagen januar 2009 da han kun var 8 uker gammel. Han brukes for å lære barna respekt og omsorg for dyr. Rugby er ikke veldig godt betalt, men han trives likevel.
Spike

Spike

Spike begynte i barnehagen høsten 2013. Han er en Golden Doodle hvis største egenskap er å være sosial. Han er en lekekamerat for barna og synes livet bør handle om å løpe etter pinner og å bli klappet på.
Sniff

Sniff

Sniff er Spike sin vikar. Han har litt kortere bein, men er veldig energisk. Han er i fin klappe-høyde for barna og elsker å være med på tur-dagene hvor han snuser rundt i busker og kratt.